Testaa oletko chat-asiantuntija. Klikkaa tästä!

Miksi verkkosivulla pitäisi olla chat-palvelu? chat_ikkuna

Tiedätkö sinä kuinka monta yhteydenottoa Kuluttajaliittoon on tullut chat-palvelusta? Siinä päivän asiantuntijakysymys, johon vastausta ei tarvitse etsiä tätä artikkelia pidemmälltä. Kanavana chat-palvelu on viestinnässä näppärä ja verkkosivuilla ehdottomasti paras tapa tarjota palvelua asiakkaille. Siksi verkkosivuilla pitää olla chat. Piste.

Chat-palvelu yleistynyt Suomessa

Yle Uutisten toimittaja Terhi Varjonen kertoo tuoreessa uutisessa, että netissä tapahtuva reaaliaikainen asiakaspalvelu eli livechat tekee tuloaan voimallisesti yrityksiin ja julkisiinkin yhteisöihin. Verkkokaupat ovat yleisimpiä chat-palvelua hyödyntävät yritykset, mutta hiljalleen myös esimerkiksi pankit ja oppilaitokset ottavat chat-palvelun käyttöön yhdeksi viestintäkanavaksi.

Chat ei saa korvata muita asiakaspalvelukanavia

Kuluttajaliittoon ei ole tullut ensimmäistäkään yhteydenottoa koskien chat-palveluita. Tämä on varmasti merkki siitä, että palvelu tekee vasta kunnolla tuloaan Suomeen, mutta toisaalta tiedosta voidaan vetää johtopäätös, että palvelu on toimiva asiakaspalvelukanavana. Nykytermein vapaasti soveltaen kyseessä on varsin soiva peli! Johtava lakimies Tuula Sario kuitenkin muistuttaa, että chat ei voi korvata asiakaspalvelua. Meillä on sankoin joukoin Suomessa ihmisiä, joilla ei ole internet-yhteyttä eikä mahdollisuutta käyttää näitä palveluita. Kuluttajaliiton kannalta tietysti on erinomaisen hyvä asia, jos se on lisäpalvelu, ei niin, että se korvaa jonkin olemassaolevan palvelun.

chat_tuo_myyntiaAllekirjoittaneen mielestä myös chatin kautta annettu palvelu on asiakaspalvelua mitä suuremmissa määrin. Kuten Inan monikanavaiseen ajatusmaailmaan kuuluu, tulee kuluttajille ja yritysten edustajille aina tarjota kattavasti ja monipuolisesti kontaktointikanavat, joista voi valita tilanteeseen sopivimman. Asiakaspalvelu on palvelua ja siinä välissä voi olla väline tai olla olematta. Pääasia, että viesti kulkee ja molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä.

Asiakaspalveluterveisin,
Annika Strand 

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä Ina Finlandin chat-asiantuntijaan

Pasi Toivokoski
Puh. 050 531 8008

Artikkelissa viitataan Ylen uutiseen, joka on luettavissa tästä.

Kirjoita vastaus

  • (ei julkaista)

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>