IhQ Some! Testaa ja rakastu! <3

Sosiaalinen Media haltuunSosiaalinen Media.

"Sosiaalinen media (lyhennetään usein some) tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja tiedon vastaanottajana olon lisäksi  Sosiaalisessa mediassa viestintä tapahtuu siis monelta monelle, eli perinteisille joukkotiedotusvälineille ominainen viestijän ja vastaanottajan välinen ero puuttuu" Näin määrittelee Wikipedia, joka on aina varma kuin meren ääni (rohkenen tosin väittää, että tätä ei Wikipedia aina ole, mutta se on taas aivan eri tarina).
Jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä. Mieti sitä.

Pienyrittäjät SoMe:ssa

Pienyrittäjät ovat hereillä. Pakko olla :). Resurssit on rajalliset - puhutaan sitten henkilöstöstä tai kassasta. Maikkarin prime-time on kenties Inasen liian suuri kynnys testattavaksi viiden hengen yritykselle. Painettu, rintti? No, kohtuullinen satsaushan sekin ja mitä siinä oikein mahtuu sanomaan, joka A) kiinnostaa B) erottuu C) saa toimimaan? Eipä ihme, että pienyrittäjät ovat heränneet ja kiinnostuneet some:sta. Aktiivisuus ja innokkuus riittää alkuun, pelkkänä panostuisena oma aika. Maksettunakin kustannukset ovat hyvin pienet ja kohdentaminen voidaan tehdä paikkakunnan, iän, sosiaalisen statuksen, tykkäysten kohteen tai vaikka harrastusten perusteella. Kynnys on matala.
Vai onko?

Hetken villityksestä ei ole kyse

"Sosiaalinen media on demokratisoinut viestinnän. Sosiaalinen media on yhtä suuri muutos kuin gutenbergiläinen kirjapaino aikanaan" kertoo Helsingin yliopiston viestinnän professori Leif Åberg tämän päivän (29.6.) Aamulehdessä. Pienet yritykset voivat aidosti ja tosissaan kilpailla huomiosta suurten ja kansainvälisten yritysten kanssa tekemällä onnistuneita ratkaisuja sosiaalisessa mediassa.

SoMe-strategia

Jaa, että mitä?

So-si-aa-li-sen me-di-an strategia

Jaa se. 🙂 Onko pala kakkua? Milloin, kuinka usein, millä sisällöllä, miten reagoida kysymyksiin, palautteeseen, poistetaanko negatiiviset viestit, paukutetaanko henkseleitä, kritisoidaan kilpailijoita? Mitä "saa tehdä ja mitä ei"? Pitääkö olla Instagramissa ja Pinterestissä? Riittääkö Facebook? Google+, Twitter? Pittääkö laittaa linkkejä? Onko tärkeintä, että on tykkääjiä, seuraajia, kommentoijia, jakajia?  Paljonko kello on ja joko ollaan pian perillä?!

Rohkeutta! Mene ja tee - some rakastaa sua

Sinne vain! Kerro yrityksestäsi, työntekijöistä, mitä teette, kenelle. Älä hauku kilpailijoita. Älä poista negatiivisia kommentteja (vastaa niihin ja poista ongelma, älä viestiä). Ole rehellinen! Avoimuus ja aitous, persoonallisuus ja aktiivisuus. Näillä pääsee jo alkuun. Väitteessäni, että PK-yrittäjällä on kaikki rajallista, myös aika, pidättäydyn edelleen. Ellei ehdi itse, voi aina pyytää apua. Eikä hinnan tarvitse olla sikamainen (tiedät mistä kysyä, jos tarve on).

Kerro kokemuksistasi meille!

Anna kuulua. Kerro mitä olet tehnyt, mikä on onnistunut, mikä meni pieleen, jos meni. Meitä niin kiinnostaa 🙂 Ihan vaikka tuohon alla olevaan boksiin. Saat laittaa linkkejäkin omalle sivulle ja lisätä ilmaista näkyvyyttä, hifistellä sun yrityksen palveluilla & osaamisella, luettele avainsanoja kikkailematta, ole tuhma ja kokeile, vaikka vähän ahistais!

Kunnioittavasti,

Ina
some@ina.fi

 

 

Kirjoita vastaus

  • (ei julkaista)

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>